Now Reading
Flyv til New York med Norwegians Dreamliner

Jeg er netop hjemvendt fra en ferie i storbyen over dem alle – New York. Som så mange andre valgte vi at benytte os af at Norwegian nu flyver direkte fra København til New York. Jeg har været i USA én gang før og min kæreste adskillige gange og vi var begge enige om at hvis vi kunne undgå mellemlandinger, så ville vi meget gerne det.

Vi købte billetter hos Norwegian til omkring 4000 kr retur per person. Vi valgte den billettype der hedder LowFare+ hvor indchecket bagage, mad ombord på flyet og sædereservation var en del af prisen. Dette koster omkring 400 kr. ekstra per person per vej. Jeg synes personligt det var godt givet ud og ville vælge det igen.

Hvilke sæder skal du vælge i Dreamliner flyet?

Normalt er jeg ikke typen der gider at betale for sædereservationer når jeg skal på ferie, men på en længere flyvning kan det altså være rigtig rart med en god plads – eller hvis man er beriget med lange ben og ønsker ekstra benplads.

Hvis du ikke er bekendt med SeatGuru, så er det på tide at blive det. Det er en side med oversigt over rigtig mange forskellige flyselskaber og indretningen af deres fly og det kan være en stor hjælp når du skal finde ud af hvor du skal reservere et sæde.

Vi købte vores flybilletter i januar og skulle rejse sidst i april. Der var rimelig gode muligheder for at vælge pladser, men husker det som om, at de pladser med ekstra benplads var optaget.

Hvis der er én ting jeg har det lidt stramt med, så er det når man skal sidde meget tæt op af fremmede mennesker. Jeg slapper ikke af og jeg kan slet ikke sove. Derfor var jeg lykkelig da jeg spottede at der bagerst i flyet var to rækker med kun 2 sæder i bredden. Vi var lidt spændte på om der ville være en form for fælde i det og min kæreste var noget nervøs for om der ville være støjgener eller om folk ville stå i kø til toilettet ved siden af os hele tiden. Ingen af delene var tilfældet og jeg vil sige at vi fik de bedste pladser i flyet (på monkey class forstås). Vi fik mange misundelige blikke, så får du chancen så kan jeg anbefale sæderne 34 A og C.

Ombord på Dreamlineren

Der har været meget snak og mange rygter om Norwegians dreamlinere. I en periode har de endda haft sat andre flytyper ind uden skærme i sæderne og som efter sigende ikke skulle være så komfortable, da de simpelthen ikke havde nok fly til at dække alle flyvningerne over atlanten. Heldigvis var der ingen problemer overhovedet da vi skulle afsted og vi blev lettede da vi så Dreamlineren holde ude ved gaten.

Det er egentlig ikke fordi det er et særligt stort fly. I hvert fald ikke hvis man har prøvet at flyve langdistance med de store dobbeltdækker fly – de er store. Dreamlineren minder mere om et lidt tykt charterfly og der er ikke mere end 35 rækker.

Som sagt havde vi fundet virkelig gode pladser bagerst i flyet. Flyet snævrede lidt ind og der var derfor ikke plads til det tredje sæde i vores række. Vi havde derfor masser af luft ud mod vinduet og vi brugte den plads til opbevaring af vores håndbagage og min kæreste var glad for at kunne bruge det som ekstra benplads. Der var også et bord på sædet foran, så det kunne vi slå ned og bruge som ekstra opbevaringsplads.

Shop og underholdning i ét

I hvert sæde var der en skærm. Du vil hurtigt opleve at denne skærm er en ret central del af din flyvning med dreamlineren, da alt underholdning og servicering under turen sker her igennem.

Der er et lille udvalg af film, serier og dokumentarer at vælge imellem, men ikke noget vildt imponerende. Der er herudover også lidt forskellig musik, spil og et 3D kort så man kan følge flyveturen. Skærmen er android baseret og man kan bruge touchfunktionen præcis som vi kender fra smartphones. Det fungerer rigtig godt! Der er også usb stik, så man kan oplade sin telefon eller andre devices.

I modsætning til andre lange flyvninger, så er der ingen gratis servering ombord på flyet. Hvis du har bestilt mad hjemmefra som vi gjorde, så får du to måltider ombord (den ene mest en snack) samt drikkevarer (vand, sodavand, vin, øl, kaffe og te) i forbindelse med maden. Har du ikke bestilt hjemmefra, så kan du naturligvis sagtens købe om bord, det vil bare først ske bagefter dem der har forudbestilt har fået serveret deres mad. Da vi fløj til NY så fik vi valget mellem en kylling eller fiskeret umiddelbart efter afgang og før vi landede fik vi serveret en snackpose med en sandwich, en cookie og en juice i. Det smagte fint, men aftensmaden var en meget lille portion, så vi var glade for vi havde spist noget i lufthavnen inden afgang.

Det har næsten altid været sådan, at man køber drikkevarer ved vognen der kører op ad gangen i flyet, men dette er ikke måden man gør i dreamlineren. Man har lavet en form for webshop som er åben i særlige tidsrum. Under skærmen er der en lille rille, som man kan køre sit kreditkort igennem og på den måde betale for sin bestilling. Man kan vælge at gemme kortoplysningerne, så man kun skal gøre det én gang per flyvning. Når du har bestilt så kommer de ned med din ordre. Det bliver sagt i højtalerne, hvornår der er åbent i shoppen.

See Also
Madeira seværdigheder

Den samlede flyveoplevelse

Alt i alt var vi meget tilfredse med flyveturen over atlanten i Norwegians Dreamliner. Der er sket meget fra den traditionelle flykabine og der er arbejdet på komforten. Vinduerne er meget større end normalt og de er udstyret med en masse elektronik, så du faktisk kan vælge hvilken type lys du vil have ind af dit vindue. De har mulighed for at simulere hhv. dag og nat, hvilket skulle bevirke til mindre jetlag.

Der er ikke så meget støj og der er bedre luftfugtighed, så man oplever ikke at øjne og næse tørrer ud på samme måde som i andre fly.

Bortset fra piloterne, så var alt personalet fra Asien, så den sparsomme kommunikationen der var, den foregik på engelsk. Men der var styr på alting og det var en meget professionel stab vi mødte.

Da vi skulle til at lande, så begyndte der et vildt lysshow gennem kabinen. Lys i alle regnbuens farver bevægede sig gennem kabinen som en anden bølge. Vi har stadigvæk til gode at finde ud af hvorfor, men det så da funky ud.

Vi havde grundlæggende en rigtig god flyveoplevelse og vi ville ikke være blege for at bestille en tur med dreamlineren en anden gang.

Gode tips

En ting jeg vil gøre opmærksom på er, at der ikke er mulighed for gratis at låne et tæppe i flyet. Det har jeg altid været vant til ellers. Man kan dog købe et tæppe i shoppen for 5$, men jeg vil anbefale at du tager et stort tørklæde eller lignende med hjemmefra og sparer de penge. Men hav et eller andet med, for der var ret koldt i flyet synes jeg. Der bliver heller ikke udleveret høretelefoner, men disse kan også købes i shoppen for 3$ eller man kan bruge sine egne.

Afgangen fra New York er fra JFK Lufthavnen og den terminal man flyver fra er meget lille – kun 10 gates! Du skal derfor ikke sætte dine forventninger op ift. det sidste shopping eller en kulinarisk madoplevelse inden du forlader USA. Udvalget af restauranter er kritisabelt og nærmest ikke eksisterende. Der var 2-3 steder hvor man kunne købe sandwich, panini og andet i den stil, men kun et sted hvor det så ud til man kunne få “rigtig mad”. Det resulterede i at der var proppet og at de slet ikke var i stand til at servicere alle de mennesker de havde klemt ind. Maden var ikke noget særligt og de begyndte også at sige til folk at der var op mod 45 minutters ventetid – ikke OK i en lufthavn. Vi talte om at vi lige så godt kunne have spist et ordentligt måltid som en sen frokost/tidlig aftensmad inden vi forlod byen for at tage mod lufthavnen. De få butikker der var i terminalen, så ud til at lukke omkring kl. 22 – vi skulle flyve kl. 23. Så vi kunne ikke nå at få købt en kop kaffe på starbucks eller få kigget i nogle af de andre butikker derude, det var lidt ærgerligt.

View Comments (2)
  • Tak for en oplysende beskrivelse. Afgik jeres fly som planlagt? Oghvad var dit indtryk af sikkerheden ombord, man hører jo en del om de mange fejl der var på flytypen til at begynde med.

• Hej Malene,
      Ja vi havde ikke problemer med forsinkelser.
      Vi var umiddelbart meget trykke ved at flyve med dette fly og synes der var gode informationsvideoer som alle kunne se, fordi man havde en skærm i sædet. Når det er personalet der viser de forskellige ting så kan man ikke altid se eller høre, men dette var fint. Svært at sige noget om det mere tekniske, men vi havde i hvert fald ikke den mindste bekymring 🙂